Koncepcja
Koncepcja Pracy Przedszkola Miejskiego nr 8 zaopiniowana pozytywnie przez Radę Rodziców w dniu 13.09.2016r. Przyjęta Uchwałą nr 15/2016 przez Radę Pedagogiczną w dniu 15.09.2016r.
1. Nasze przedszkole
Placówka zlokalizowana jest w Pabianicach przy ul. św. Jana 43. Przedszkole ma do dyspozycji 300 m: 3 sale do zajęć, salę zabaw/sypialnię, 3 łazienki, gabinet dyrektora, pokoje dla księgowej i intendentki, kuchnię, 2 szatnie.
W piwnicach mieści się pomieszczenie na paliwo ( olej ), piec, magazyn warzyw i pomieszczenie dla pracownika gospodarczego.
Sale zabaw i zajęć wyposażone są w pomoce dydaktyczne, gry, plansze, puzzle i zabawki.W salach zorganizowane są kąciki tematyczne i stałe: kącik do obserwacji przyrodniczych, kąciki czytelnicze, kąciki zabaw tematycznych ( kuchnia, sklep, teatr ), kąciki rozwijania sprawności manualnej, itp. Budynek oraz przylegający do niego ogród są ogrodzone. Ogród przedszkolny liczy 2.490 m i jest bardzo dobrze przygotowany do zajęć i zabaw ruchowych. Wyposażony jest w sprzęt i zabawki ogrodowe: huśtawki, karuzelę, zjeżdżalnię, domki, rowery, piaskownicę i drabinki. Wyposażenie sal, placu zabaw, środki dydaktyczne wpływają na właściwą realizację programów nauczania. Wszystkie z nich spełniają wymogi bezpieczeństwa. Nasze przedszkole posiada 3 oddziały dla 70 dzieci w wieku 2,5 - 6 lat. Kadra nauczycielska naszego przedszkola posiada pełne kwalifikacje merytoryczne i pedagogiczne oraz pogłębia i poszerza swoje umiejętności poprzez różne formy doskonalenia zawodowego. Praca opiekuńczo - wychowawczo - dydaktyczna realizowana jest tak, aby odpowiedzieć na oczekiwania dzieci i rodziców. Zadania i cele realizujemy w atmosferze wzajemnego szacunku, akceptacji i bezpieczeństwa.
2. Cele i zadania
1. Przedszkole osiąga efekty zgodnie z polityką oświatową państwa.
2. Głównym celem organizowanych w placówce działań jest zapewnienie optymalnych
warunków do pełnego, wszechstronnego i bezpiecznego rozwoju każdego
dziecka, które jest naszym przedszkolakiem.
3. Realizacja tego celu uwarunkowana jest prawidłowym i konsekwentnym dążeniem do:
√ współdziałania z rodzicami we wszystkich obszarach pracy i działalności przedszkola,
√ promowania czytelnictwa wśród dzieci oraz rodziców i opiekunów,
√ wspomagania dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji,
√ budowania systemu wartości u dzieci, wychowanie ich tak, żeby lepiej orientowały się w tym co jest dobre a co złe,
√ wdrażania dzieci do dbania o swoje zdrowie, zachęcanie do aktywności fizycznej, kształtowanie nawyku zdrowego odżywiania,
√ wprowadzania dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
√ rozwijania umiejętności społecznych dzieci: komunikatywności, umiejętności słuchania, przestrzegania reguł,
√ kształtowania u dzieci przynależności społecznej ( do rodziny, grupy rówieśniczej, wspólnoty narodowej ),
√ przygotowania dzieci do nauki języka angielskiego w szkole podstawowej,
√ sumiennego realizowania przez nauczycieli nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego z uwzględnieniem zachodzących w niej zmian.
3. Tradycje przedszkola
Przedszkole posiada własne tradycje, doroczne zabawy i imprezy dla dzieci, rodziców i dziadków.
Kalendarz stałych uroczystości:
√ pasowanie na przedszkolaka - dla dzieci najmłodszych - IX,
√ spotkanie z emerytowanymi pracownikami przedszkola z okazji Dnia Edukacji Narodowej - X,
√ wizyta św. Mikołaja - XII,
√ Spotkania Opłatkowe z rodzicami w grupach - XII,
√ zabawa karnawałowa z babcią i dziadkiem - I,
√ zabawa ostatkowa w przedszkolu - II lub III,
√ Dzień Mamy i Taty w każdej grupie - V,
√ tematyczny Piknik Rodzinny - VI,
√ uroczyste Pożegnanie Przedszkola dla dzieci opuszczających placówkę - VI.
Ponadto organizowane są: zajęcia otwarte i warsztaty dla rodziców, konkursy dla dzieci i rodziców na terenie przedszkola ( plastyczne, muzyczne, ekologiczne ), przedstawienia z udziałem rodziców, zabawy i akcje okazjonalne - w zależności od planów rocznych.
4. Misja i wizja przedszkola
5. Kryteria sukcesu (oczekiwane efekty)
√ przedszkole pracuje w oparciu o koncepcję pracy, która jest znana wszystkim pracownikom i rodzicom, którzy dzięki temu mają świadomość funkcjonowania i specyfiki placówki,
√ wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci,
√ wzrost liczby rodziców aktywnie angażujących się w życie przedszkola, organizację imprez, zabaw, udział w akcjach, itp.
√ systematyczne wzbogacanie oferty edukacyjnej przedszkola,
√ nieustanne modernizowanie bazy dydaktycznej przedszkola: gry, płytoteka, księgozbiór, zabawki edukacyjne,
√ realizowanie celów polityki oświatowej państwa,
√ jak najlepsze przygotowanie wszystkich dzieci do pełnienia obowiązku szkolnego,
√ liczny udział dzieci w konkursach organizowanych na terenie przedszkola i miasta.
6. Model absolwenta
Absolwent Przedszkola Miejskiego nr 8 posiada wiedzę i umiejętności w różnych dziedzinach umożliwiające mu osiągnięcie dojrzałości szkolnej.
Dziecko kończące przedszkole:
√ ma motywację do uczenia się, zdobywania nowych umiejętności,
√ interesuje się czynnościami szkolnymi: nauką czytania, pisania, liczenia,
√ zna i respektuje normy społeczne,
√ potrafi współdziałać w grupie,
√ komunikuje się z innymi w sposób zrozumiały, obdarza ich uwagą, mówi o swoich potrzebach,
√ jest samodzielne,
√ zna zasady bezpiecznego funkcjonowania w grupie, dba o bezpieczeństwo swoje i innych,
√ zna zasady dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
√ posiada umiejętność koncentracji uwagi na wykonywanym zadaniu przez dłuższy czas,
√ potrafi obcować w środowisku przyrodniczym,
√ jest wrażliwe na sztukę: plastyczną, muzyczną, teatralną i literaturę dla dzieci,
√ zna tradycje regionu, z którego pochodzi,
√ ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem,
√ zna piosenki, wiersze i proste komunikaty w języku angielskim, jest przygotowane do nauki języka angielskiego w szkole.